Boj za název "Champagne"

"Toto moratorium umožnilo šampaňským vinařům prodej vín, které byly expedovány před červencem 2021 a dalo jim čas, aby se adaptovali na nová pravidla a nechali natisknout etikety v souladu s novým ruským nařízením", upřesňuje mezioborová komise, která sdružuje vinaře a distributory šampaňské apelace. 

Značka Moët Hennessy ze skupiny LVMH oznámila svůj záměr respektovat novou legislativu již v červenci 2021 a začala měnit etikety svých vín. I přesto, spolu s ostatními vinaři nepřestává bojovat za uznání své originální apelace Ruskem a za ochranu názvu "champagne", samozřejmě s podporou francouzské vlády.
 

Vláda zůstává mobilizována

Výsledkem jednání ministerstev a francouzsko-ruské obchodní komory v minulém týdnu byla dohoda, že  jednání o novém ruském nařízení z 2.července 2021 a o otázce etiket budou pokračovat. Zástupce ministerstva zahraničních věcí Franck Riester dodává: "Zůstáváme mobilizováni a za podpory Evropské komise budeme pokračovat v této diskusi s cílem chránit náš sektor vín a alkoholických nápojů, zejména pak šampaňského".

Také zástupci vinařů a obchodníků z regionu Champagne se v listopadu 2021 setkali v Rusku se zástupci výrobců ruských šumivých vín. "Ti se nyní věnují vývoji a zkvalitňování svých výrobních postupů šumivých vín", říká Maxime Toubart, prezident Syndikátu šampaňských vinařů, který se cesty účastnil.

Pouze 1,5% všech šampaňských vín se prodá v Rusku

"Tato snaha o zvýšení kvality nás uspokojuje", dodává M.Toubart, který je také výkonným prezidentem Comité Champagne. Doufá, že ve střednědobém horizontu ruští výrobci sami přestanou používat název "Champanskoie" a vytvoří si své vlastní značky.
 
Spojené státy a Rusko jsou poslední velké země, kde originální název "Champagne" není zcela chráněn", dodává komisař. 
 
Co se týče vývozu šampaňského, Rusko se nachází na patnácté příčce, s 1,8 miliónem lahví prodaných v roce 2019 - to reprezentuje 1,5% celkových prodejů šampaňského, podle Comité Champagne. Rusko je však velmi důležitý a vyvíjející se trh. Zákazníci z Ruska dávají přednost velkým a drahým cuvée a rádi popíjejí šampaňské během jejich návštěv Francie.
 
Zdroj: https://www.larvf.com/le-vignoble-champenois-se-plie-aux-regles-russes-sur-l-etiquettage-de-ses-vins,4778571.asp